ליווי אישי, הכשרות מקצועיות, מפגשי העשרה ותשומת לב מלאה – המתנדבים בתעסוחיל הם חלק בלתי נפרד מההצלחה!

הימים ימי קורונה. והפניות לתעסוחיל לא מפסיקות להגיע. מאות חיילים בסיכון, חיילים בודדים וצעירים לאחר שחרור המשוועים לפרנסה מתקשרים מדי יום בתקווה שמישהו יעזור להם למצוא עבודה, והמתנדבים בתעסוחיל עובדים מסביב לשעון כדי לתת להם מענה.

התכנית הייחודית הזו של עמותת לאופק החלה את דרכה בשנת 2016 במטרה לסייע לחיילים בודדים ולחיילים מקבוצות סיכון למצוא עבודה במהלך שירותם הצבאי. בשנה אחרונה הורחבה פעילות התכנית וכיום היא מסייעת  גם לצעירים צבא (בטווח הגילים שבין  26-18), שמגיעים ממצב סוציו אקונומי נמוך להשתלב בשוק התעסוקה.

 

אבל שלא תטעו! תעסוחיל היא ממש לא עוד סוג של חברת השמה. למעשה, זוהי התוכנית הראשונה והיחידה בישראל שמעניקה פתרון לצורך הייחודי הזה של חיילים בסיכון ופועלת בשיתוף פעולה מלא עם כל הגורמים הרלוונטיים בצה"ל. המטרה של תעסוחיל  היא לא רק לסייע לצעירים האלה להשתלב בעבודה כדי ליצור לעצמם ולמשפחתם בסיס כלכלי, אלא גם להעניק להם מעטפת תומכת וליווי אישי מנטלי ולא לתת להם "להרים ידיים" ולנשור בדרך.  הכל כדי לחזק אותם ולאפשר להם לצאת לאזרחות כשהם בנקודת פתיחה טובה יותר.

אנשים עם לב גדול

מיום שהוקמה תעסוחיל ועד היום, סייעה התכנית לכ-7,000 חיילים וחיילות בשירות סדיר למצוא עבודה. אבל אם תשאלו את האנשים שמנהלים את התכנית הם יגידו לכם שמה שהוביל להצלחתה לאורך השנים, הוא מערך המתנדבים המופלא שלה. אנשים עם לב ענק.  

"לא היינו יכולים לעשות את מה שאנחנו עושים היום ולסייע לכל כך הרבה חיילים וחיילות לולא המתנדבים", אומר מנהל תעסוחיל  ומי שייסד את התכנית, אריה זילברברג. "כמו שכדי לסתום דליפת מים מדלי מלא חורים לא יספיקו 10 אצבעות, כך גם אנחנו בלי המתנדבים, היינו מצליחים להגיע מקסימום לכ-30% מהמקרים".

תעסוחיל הקימה את מערך המתנדבים שלה בשיתוף עם תנועת של"מ של החברה למתנסי"ם, וכיום הוא כולל עשרות מתנדבים מכל רחבי הארץ שלוקחים חלק משמעותי ביותר בעשייה. "המתנדבים שלנו הם הליבה, ולכן חשוב לנו לתת להשקיע בהם ולספק להם את כל הכלים כדי להצליח ולסייע בצורה מיטבית לאותם צעירים", אומר אריה.

כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו

התפיסה הייחודית כל כך שמאפיינת את כל הפעילות של עמותת לאופק, זו שמביטה בעיניים פקוחות על המציאות ורואה את התמונה הרחבה, מבלי לשכוח אפילו לרגע אחד שמדובר בבני אדם שנמצאים כרגע בנקודת חולשה, בולטת באופן מובהק גם בגישה של תעסוחיל.

והמתנדבים? להם יש חלק מהותי ובלתי נפרד מהיכולת להשיג את שתי המטרות, המיידית והגדולה, שכן ההשפעה הגדולה שלהם על החיילים שלנו היא לא רק בהיבט הפרקטי של מציאת עבודה, אלא דווקא בהיבט המנטלי והפסיכולוגי. "רוב החיילים שמגיעים אלינו כבר היו בעבר בקשר כזה או אחר עם רשויות הרווחה ולחלק גדול מהם יש חוסר אמון במערכות הקונבנציונאליות. כך שמהבחינה הזו יש למתנדבים ערך מוסף עצום שאין לאנשי המקצוע", אומר אריה.

לדבריו, ברגע שחייל כזה מבין שמי שמדבר איתו הוא מתנדב שרוצה לעזור לו מרצונו החופשי וללא שום אינטרס, הוא כבר חש תחושה כלשהי של הקלה ואמון. חלק מהמגננות יורדות כמעט מייד והנבט האופטימי בתוכם מתחיל לצמוח.  "רבים מהחיילים סיפרו לנו בדיעבד שזו הייתה הפעם הראשונה שהם הרגישו שמישהו מקשיב להם, שיש להם עם מי לדבר ושלמישהו באמת אכפת".

ולמישהו באמת אכפת!

המתנדבים של תעסוחיל הם הרבה מעבר לצינור שמתווך בין מעסיקים לחיילים שמחפשים עבודה. הם שם כדי לסייע להם למצוא עבודה, אבל גם (ואולי בעיקר) כדי להקשיב, לייעץ, להעביר את ניסיון החיים שלהם הלאה, לעודד ברגעי משבר וגם לדחוף כשצריך. הם שם בשבילם. נותנים להם תקווה ולא מוותרים עליהם. לא כי הם חייבים או 'כי זו העבודה שלהם', אלא כי הם רוצים. וזה מה שעושה את כל ההבדל!!

לחזק את המחזקים

כדי לקבל עוד הוכחה לתפיסת העולם הכה מיוחדת של תעסוחיל, די לראות את ההשקעה הרבה שמופנית גם למתנדבים עצמם. השקעה שכוללת הכשרות מקצועיות, אוזן קשבת, מציאת פתרונות לכל בעיה או אתגר, השתלמויות והעשרות בנושאים שונים ומגוונים.

"די מהר הבנו שכדי שהתוכנית הזו תעבוד כמו מערכת משומנת היטב, אנחנו חייבים מצד אחד להתייחס למתנדבים שלנו בדיוק כמו שבעל עסק מתייחס למנהלי המחלקות שלו. אבל מצד שני לזכור שמדובר באנשים פרטיים עם לב גדול שעבור חלקם זוהי הפעם הראשונה שבה הם נתקלים עם מציאות החיים הקשה של אותם חיילים וזה לא תמיד קל להם מבחינה רגשית", מסביר אריה.

 

אבל המורכבות הזו לא הרתיעה אותו. להפך. היא הובילה אותו לחבור לתנועת של"מ של החברה למתנ"סים, גוף שמלווה ומכשיר כ-17 אלף מתנדבים בכל רחבי הארץ. יחד הם בנו מערך גיוס מתנדבים ומערך מיוחד שמוקדש כל כולו להכשרה ולהעצמה של מתנדבי תעסוחיל, כשהנושאים נקבעים תוך כדי תנועה ומתוך הקשבה מלאה לצרכים שעולים מהשטח. כך למשל עברו לאחרונה המתנדבים מהכשרה מקוונת בנושא "מודל הדולפין" שהועברה להם על ידי הפסיכולוגית דורית רז. הכשרה שהעניקה להם כלים אישיים אבל גם כלים פרקטיים שיוכלו להעביר הלאה לחיילים שאותם הם מלווים.

"כחברה בכלל וכעם ישראל בפרט, מסכם אריה, אנחנו חייבים לפעול כמו כלים שלובים ומתוך ערבות הדדית. "אין סיפוק גדול יותר מאשר נתינה ואין דבר מרגש יותר מהידיעה שעזרת למישהו והענקת לו תקווה".