תוכנית "שחר חדש" של עמותת לאופק הוקמה במטרה לתת מענה לגל הפיטורים שהביאה מגפת הקורונה. בזמן הקצר שעבר מאז הקמתה, הצליחה התוכנית לסייע למובטלים רבים למצוא עבודה ולנתב מחדש את עתידם המקצועי – והמלאכה המבורכת רק מוסיפה להתרחב

משברים הם לעיתים הזדמנות לצמיחה, וזה בדיוק מה שהתברר לשלומי (שם בדוי). בהיותו בן 61, הוא נפגע בעבודתו ולא התאפשר לו להמשיך להחזיק בתפקיד פיזי. ברקע השתוללה מגפת הקורונה שרק הקשתה עליו עוד יותר במציאת עבודה חדשה שתתאים ליכולותיו.

שלומי החליט לפנות לתוכנית "שחר חדש" של עמותת לאופק, שמטרתה לסייע לאנשים שסובלים ממקרים דומים לשלו לחזור למעגל העבודה. תחילה ניסתה רכזת התוכנית למצוא לשלומי תפקידים בתחום הניהול הקמעונאי שממנו הגיע, אך לאחר מספר שיחות אישיות עם אחד ממתנדבי העמותה, הסתבר שהדבר שמלהיב את שלומי יותר מהכול הוא לחזור להיות מוהל – תפקיד שבו עסק במשך כ-28 שנים. יחד עם המתנדב, הצליח שלומי לאסוף המלצות ממשפחות שעבורן הוא ערך ברית, ותוך זמן לא רב כבר הגיעה אליו הזמנה לערוך טקס ברית נוסף.

סיפור ההצלחה של שלומי הוא רק דוגמה אחת מיני רבות. בכל יום פונים אל עמותת לאופק עוד ועוד מבקשי עבודה, ובמקביל נערמים על שולחנות המתנדבים מכתבי תודה מחממי לב. הפעילות הענפה הזאת מפתיעה במיוחד לאור העובדה שתוכנית "שחר חדש" צמחה רק בסוף שנת 2020. הרקע להקמת התוכנית הוא התפרצות נגיף הקורונה, שהביאה לגל של פיטורים ולעלייה משמעותית בכמות המובטלים. אף על פי שעברו כשנתיים מאז פרוץ המגיפה, גם היום יש לא מעט אנשים שמאבדים את עבודתם ונאלצים לדאוג לעתידם התעסוקתי, כך שמובילי התוכנית לא שוקטים על השמרים, ומקווים להצליח להרחיב את הפעילות ולהגיע לכמה שיותר מחוסרי עבודה.

כל אחד והצורך שלו

מאחר שלא ניתן להושיט יד לכל מובטל, תוכנית "שחר חדש" מיועדת כרגע לשתי קבוצות יעד – צעירים אחרי צבא שטרם הספיקו לצבור ניסיון תעסוקתי, ומבוגרים בני 40 פלוס שמתקשים להשתלב מחדש בשוק העבודה. תנאי נוסף להשתתפות בתוכנית הוא מגורים ביישובי גוש עציון, אפרת או בית שמש.

למרות המיקוד, ירון צלח, האחראי על תוכנית "שחר חדש", מעיד כי יש הבדלים רבים בין האוכלוסיות, ועל כן יש צורך להתאים את הסיוע לכל פונה באופן פרטני. "יש מנעד ושונות גם מבחינת הגילאים, גם מבחינת האזורים הגיאוגרפיים וגם מבחינת ההשכלה, והתוכנית צריכה לתת מענה לכל הרצף הזה", הוא מסביר. "לצעירים, למשל, אין תמיד תחושה של מחויבות והם מרבים לעבור בין מקומות, ולכן אנחנו עובדי איתם על בניית אמון במערכת. למבוגרים, לעומת זאת, יש יותר קשיים בזירה הטכנולוגית ולעיתים צריך להקנות להם כישורי מחשב ולהנחות אותם כיצד לחפש עבודה ברשתות החברתיות". 

"אני רב, כותב ספרים ועוסק רוב היום בהלכה. השמה היא ממש לא התחום שלי, אבל כשראיתי שמצד אחד העזרה לא ממש מגיעה מגופים אחרים ומצד שאני, שאני מצליח לעזור, הבנתי שאני חייב לעשות משהו והחלטתי להקים עמותה שתוקדש כל כולה למטרת העניין – מציאת תעסוקה למפוני גוש קטיף. כך קמה 'תעסוקטיף'".

הסוד להצלחה – התאמה אישית

בשביל להבין היטב את הצרכים של מבקשי העבודה, כל מי שפונה לעמותה נדרש למלא שאלון שממפה את היכולות והכישורים שלו. בהתאם לשאלון, מחליטים בעמותה איזה מסלול ליווי כדאי להתאים לכל אחד ואחת. בחלק מהמקרים, אנשים זקוקים לסיוע מינימלי בלבד, כמו הדרכה כיצד לכתוב קורות חיים. במקרים יותר מורכבים, נדרשות שיחות עם יועצים תעסוקתיים וליווי צמוד יותר. עבור חלק מהפונים, הפתרון ההולם יהיה השתתפות בסדנאות הכנה שבהן הם ילמדו כיצד להתכונן לראיונות עבודה, וירכשו כישורים בסיסיים החיוניים להשתלבות בשוק העבודה. משך התהליך משתנה גם הוא בהתאם לצרכים ולדרישות של הפונה. יש אנשים שמוצאים עבודה תוך כמה ימים בודדים, אך יש גם כאלה שעבורם הפתרון מגיע רק לאחר שלושה או ארבעה חודשים.

בעקבות מסקנות ועדת החקירה הממלכתית וההתרשמות הרבה שלהם מפועלה של 'תעסוקטיף', החליטה הממשלה לחבור לעמותה ולפעול ביחד איתה כדי לסיים את משבר התעסוקה של מפוני גוש קטיף. באותה שנה גם הוחלט להעניק לרב רימון את אות מתנדב הנשיא על פועלו, ותוך שנים ספורות הצליחה העמותה לסייע במציאת עבודה לכ-3000 מפונים ובהקמה של כ-300 עסקים. "הצלחה מעניקה לך המון כוח, וקבלת אות הנשיא משמעון פרס ז"ל הייתה מעין גושפנקה לכך שגם מדינת ישראל רואה ומעריכה את מה ש'תעסוקטיף' הצליחה לעשות. צריך להבין שרוב עולמי הוא העיסוק בתורה, אבל אני מאמין שהתורה היא תורת חסד ומרגיש זכות גדולה שהקב"ה הביא אותי למקום הזה".

עם הפנים קדימה

מובילי התוכנית, כמו גם המשתתפים, מודים שהדרך לא תמיד קלה. עם זאת, שני הצדדים עושים את מירב המאמצים כדי להצליח להתגבר על הקשיים התעסוקתיים החדשים שהביאה מגפת הקורונה, ולמנף אותם לכיוון חיובי. 

באמצעות שיתוף פעולה עם ארגונים ועסקים, ליווי רציף והתאמה אישית, תוכנית "שחר חדש" היא הרבה מעבר לפתרון חירום. בעמותת לאופק מאמינים שמדובר בהזדמנות אמיתית להשפיע על עתידם של מחסורי העבודה ולחזק את החברה הישראלית, ועל כן מקווים להרחיב את פעילות התוכנית ואף להפוך אותה לפרויקט ארוך טווח בקנה מידה לאומי.

נקודת המפנה בחייהם של פנינה ובני משפחתה הייתה כשהחלה לעבוד במוקד המנויים של 'מקור ראשון', שנפתח ביישוב ניצן ביוזמת 'תעסוקטיף'. "תעסוקטיף הייתה הרבה מעבר לחברת השמה. במקום לזרוק איזה רעיון כוללני לאוויר כמו ההצעה לקורס פדיקוריסטיות של לשכת התעסוקה, הגיעו מתנדבי העמותה לבקר באופן אישי כל אחד מהמפונים. הקשיבו לנו, הבינו במה עסקנו לפני ההתנתקות, מהם הכישורים שלנו, במה אנחנו יכולים לעבוד כעת ומה יכול לעזור לנו לפתור את הבעיה. כל אחד באופן אישי. זו הייתה הפעם הראשונה שהיה מישהו שפשוט הקשיב לנו, שמע את מה שיש לנו להגיד, הכווין אותנו לעבודה שרלוונטית עבורנו, סייע לנו עם הכשרה מתאימה ותמך בנו מקצועית ומנטלית לאורך כל תקופת העבודה הראשונה. עד היום, בכל פעם שאני מדברת על תעסוקטיף ועל הרב רימון אני על סף דמעות. הוא באמת הציל אותי  ואת משפחתי מהמקום הגרוע שבו היינו".